Vier manieren om jouw cijfers te analyseren als zelfstandig ondernemer

Het begin van de maand is voor veel zelfstandig ondernemers het moment om terug te kijken: hoe ging de vorige maand? Maar hoe analyseer je al die cijfers eigenlijk? Ik help je op weg!

Omzet, kosten en winst: hoe zat het ook alweer?

Om je cijfers goed te begrijpen, heb je inzicht nodig in je omzet, je kosten en je winst.
Ik zet ze op een rij voor je:

Omzet: het bedrag dat je ontvangt voor de diensten of producten die je verkocht hebt, oftewel je totale verkopen.
Kosten (direct en indirect): het bedrag dat je hebt uitgegeven om je omzet te maken en je bedrijf draaiende te houden.
Winst: het verschil tussen je omzet en je kosten. Van de winst betaal je uiteindelijk je inkomstenbelasting en je salaris.

Vier manieren om jouw cijfers te analyseren

Met deze drie cijfers kun je bekijken hoe jouw onderneming heeft gepresteerd. Je kunt dit bijvoorbeeld per maand of per kwartaal doen, maar in deze blog richt ik mij op de cijfers per maand.

Ik geef je vier manieren waarop je naar je cijfers kunt kijken:
• Per vaste periode
• In vergelijking met voorafgaande periodes
• In combinatie met jouw doelen
• In combinatie met de tijd en energie die je erin steekt

Bekijk je cijfers per maand

De eerste manier om je cijfers te bekijken is simpel: per maand.

Begin daarbij met je omzet. Ben je tevreden met het resultaat? Het is handig om je omzet op te splitsen per product of dienst. Zo zie je precies waar jouw omzet die maand vandaan komt.

Dan komen de kosten. Zijn er hier verrassingen? Heb je grote investeringen gedaan waardoor je kosten hoger zijn dan verwacht? Ben je in zee gegaan met een businesscoach, heb je extra reclamekosten gemaakt of meer advertenties geplaatst? Ook jouw kosten splits je uit, zodat je kunt zien of jouw investeringen leiden tot extra winst of juist niet.

Tenslotte kijk je naar je winst. Kun je daarvan je salaris betalen en voldoende reserveren voor de inkomstenbelasting

Zet alles op een rij en je hebt een helder overzicht van je maandresultaten.

Vergelijk je cijfers met andere periodes

Heb je je cijfers al wat langer bijgehouden? Dan kun je ze vergelijken met andere maanden. Kijk bijvoorbeeld naar de vorige maand of een andere periode die vergelijkbaar is.

Hoe je dit doet, ligt aan hoe jouw bedrijf is ingericht. Heb jij elke maand ongeveer een gelijke omzet, dan kun je prima kijken naar de voorafgaande maand. Dat jouw cijfers een keer lager uitvallen door vakantie of ziekte, kun je zelf wel beredeneren.

Als in jouw bedrijf de inkomsten en uitgaven per maand behoorlijk wisselen, heeft het niet altijd zin om te kijken naar de voorafgaande maand. Je kunt dan beter kijken naar een voorafgaande periode die vergelijkbaar is qua werkdruk en activiteiten.

Voorbeeld: dat laatste geldt ook voor mij als boekhoudcoach. De maanden waarin ik voor mijn klanten de inkomstenbelasting of omzetbelasting doe, zien er financieel heel anders uit dan de maanden waarin dat niet het geval is.

Daarom vergelijk ik de maand oktober met de maand juli, en niet met september. Oktober en juli zijn beide maanden met veel werk voor de belastingaangifte voor mijn klanten en zijn daarom vergelijkbaar. Ik neem ook vaak de maand oktober van een jaar geleden mee in de vergelijking.

Bij het vergelijken van de maandcijfers, pak je opnieuw de basiscijfers erbij. Je gaat kijken naar verschillen in omzet, kosten en winst. Daarbij kun je bijvoorbeeld kijken naar zaken als:

  • Waarom is mijn omzet minder dan vorige maand? Welk product of dienst heb ik minder verkocht? Heb ik misschien minder aan marketing gedaan?
  • Waarom zijn mijn kosten nu een stuk lager dan vorige maand? Heb je bijvoorbeeld al eerder eenmalig geïnvesteerd in marketing, waardoor die kosten deze maand niet terugkomen?

Leg je cijfers naast je doelen

Een andere manier om naar je cijfers te kijken is door ze naast je gestelde doelen te leggen. Je neemt jouw doelen voor deze maand voor omzet, kosten en winst en bekijkt of dit overeenkomt met het werkelijke resultaat.

Stel, jouw omzetdoel was 7.500 euro. Dat doel heb je gespecificeerd per product of dienst die je wilde gaan verkopen. Maar het blijkt dat je maar 5.000 euro omzet hebt gehaald. Je kunt dan onderzoeken welke producten of diensten minder hebben opgebracht en waarom dit is gebeurd. Kun je er bijvoorbeeld volgende maand extra marketingbudget inzetten om die achterstand in te halen?

Door je cijfers te vergelijken met je doelen, krijg je waardevolle inzichten en kun je bijsturen waar nodig.

Bekijk de balans tussen cijfers en werkdruk

Bij bovenstaande manieren kijk je puur naar je cijfers. Wat vaak vergeten wordt, is de tijd en energie die je erin hebt geïnvesteerd.

Ben je tevreden met het aantal uren dat je hebt gewerkt? Heb je een hoge winst, maar werk je wel 80 uur per week? Misschien is dat niet de balans die je zoekt. In je bedrijf draait het om meer dan cijfers – het gaat om een gezonde werk-privébalans.

Houd altijd je cijfers in de gaten

Ik raad je aan elke maand even stil te staan bij je cijfers. Dit hoeft niet veel tijd te kosten. In 10 minuten kun je al belangrijke inzichten opdoen. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt en hoe meer grip je krijgt op je bedrijf.

Klaar om jouw cijfers onder de loep te nemen?

Wil je ontdekken hoe jij het beste inzicht kunt houden op je cijfers? Ik help je graag verder! Neem contact op voor een 1-op-1 gesprek en we gaan samen aan de slag!

Hi, ik ben Danielle

Boekhoud- en financieel coach voor ondernemers. Ik coach zzp’ers naar meer rust en inzicht in de administratie.

Geef een reactie

Dit vind je misschien ook leuk

Hoe bepaal ik mijn salaris als ondernemer?

De hoogte van je salaris bepalen is vaak een grote uitdaging voor ondernemers, zeker als je net bent gestart. Een paar vragen die ik regelmatig

Lees verder »
hoe betaal ik minder belasting

Dat is een vraag die ik heel vaak hoor bij ondernemers. Misschien vraag je het jezelf ook wel eens af. Een vaak gegeven advies: ga

Lees verder »

Wil je meer grip krijgen op je boekhouding? Dan is het van belang dat je zelf meer inzicht in je cijfers krijgt. Welke cijfers zijn

Lees verder »

Weet jij wat een Winstgevend Plan inhoudt? Heel eerlijk gezegd wist ik dat ook niet precies. Tot ik zo’n twee jaar geleden het boek ‘Winstgevende

Lees verder »

Wil jij ook graag meer routine in je boekhouding krijgen? Met deze vier eenvoudige tips richt jij jouw financiële administratie efficiënt in. Zodat die administratie

Lees verder »